НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА: ЛІТЕРАТУРА (російська та зарубіжна) 5 – 9 класи для загальноосвітніх навчальних закладів із навчанням російською мовою
Всего на изучение курса — 70 часов (2 часа в неделю)
Текстуальное изучение — 54
Развитие речи — 6
Внеклассное и семейное чтение — 4
Резерв часов — 6
№ п/п |
Дата | Тема уроку | Примітки |
1 | Художня література як мистецтво слова, її місце серед інших видів мистецтва. | ||
2 | Загальнокультурне значення священних книг народів світу, найвідоміші з них. Веди, Біблія, Авеста, Коран як пам’ятники мистецтва. | ||
3 | Загальнокультурне значення священних книг народів світу, найвідоміші з них. Ключові ідеї та образи Старого і Нового Заповітів. Морально-філософський зміст біблійних сюжетів і образів. | ||
4 | Поняття про античність, її хронологічні межі. Основні етапи, роди і жанри античної літератури. Давньогрецька міфологія. | ||
5 | Есхіл. «Прометей закутий». Значення творчості Есхіла для розвитку європейської драми і театру. | ||
6 | Гомер. «Іліада» (огляд). | ||
7 | «Двобій Ахілла і Гектора» (пісня 22, вірші140–410), «Пріам у Ахілла» (пісня 24, вірші 470–670). | ||
8 | РМ №1 (письмово) Ахілл і Гектор (порівняльна характеристика образів). | ||
9 | Контрольна робота №1за темами «Вступ. Античність». | ||
10 | Середньовіччя як доба, її хронологічні межі й специфічні ознаки в історії європейських і східних літератур. | ||
11 | Мацуо Басьо. Хайку. Напам’ять 2-4 хайку | ||
12 | Мацуо Басьо. Хайку. | ||
13 | ПЧ №1 Сайгё. Танка. | ||
14 | З літератури Відродження.
Франческо Петрарка (1304–1374). Сонети № 61, 132. Історія кохання в сонетах Ф. Петрарки. Напам’ять один з сонетів. |
||
15 | Образ ліричного героя та героїні. Утілення гуманістичних ідеалів у поезії митця. Структура сонетів Ф. Петрарки. | ||
16 | РМ №2 Виразне читання напам’ять. | ||
17 | Контрольна робота №2 за темою «Середньовіччя. Відродження» | ||
18 | Історичні умови, філософське та естетичні підґрунтя класицизму. Характерні ознаки класицизму як художнього напряму. | ||
19 | Мольєр. «Міщанин-шляхтич». Мольєр – майстер класицистичної комедії. | ||
20 | Тематика і проблематика твору, його загальнолюдське значення. Основні образи комедії (пан Журден, пані Журден, граф Дорант, графиня Дорімена, Клеонт та ін.). | ||
21 | Основні образи комедії (пан Журден, пані Журден, граф Дорант, графиня Дорімена, Клеонт та ін.).Засоби комічного (гумор, іронія, сатира, сарказм). | ||
22 | Російський класицизм (М.В. Ломоносов, Г.Р. Державін, Д.І. Фонвізін. Огляд). | ||
23 | Романтизм у світовій літературі(огляд). Видатні представники романтизму (Дж.Г.Байрон, Э.Т.А.Гофман, Г.Гейне, В.Скотт, В.Гюго, А.Мицкевич, Ф.Купер, В.Жуковський, О.Пушкин, М.Лермонтов та ін.). | ||
24 | Джордж Ноел Гордон Байрон. Вплив творчості Дж. Байрона на розвиток романтизму в Європі. Протиставлення мрії і дійсності у ліриці поета. Фольклорні та біблійні мотиви у віршах Дж. Байрона. | ||
25 | Байрон «Прометей». | ||
26 | Українська тема в поемі «Мазепа». | ||
27 | Байрон «Мазепа». Специфіка зображення образу гетьмана у творі (монолог героя, романтичний пейзаж як засіб увиразнення образу, динаміка образу та ін.). | ||
28 | Контрольна робота №3 за темами «Класицизм. Романтизм» (твір) | ||
29 | Романтичні та реалістичні тенденції в російській літературі ХІХ століття (огляд). | ||
30 | О. Грибоєдов «Горе з розуму». Відомості про життя та творчість автора. | ||
31 | О. Грибоєдов «Горе з розуму». Проблематика твору. Особливості конфлікту. Один монолог напам’ять. | ||
32 | Підсумковий урок. |
№
п/п |
Дата | Тема уроку | Примітки |
31 | «Горе з розуму» – «… и картина нравов, и галерея живых типов, и вечно острая, жгучая сатира» (І.О.Гончаров). Напам’ять уривок (за вибором учнів) | ||
32 | О. Грибоєдов «Горе з розуму». Характеристика персонажів. | ||
33 | О. Грибоєдов «Горе з розуму». Афористичність мови. | ||
34 | О. С. Пушкін. Життя і творчість. Значення творчості О. С. Пушкіна для розвитку російської та світової літератури. | ||
35 | О. С. Пушкін. Провідні мотиви лірики. Напам’ять 2 вірша (за вибором учнів) | ||
ф36 | О. С. Пушкін. Тема кохання і призначення мистецтва у віршах митця. | ||
37 | Взаємодія романтизму і реалізму в романі О. С. Пушкіна «Євгеній Онєгін». Зображення різних сфер життя (історії і сучасності, столиці і провінції, народних звичаїв і кола культурних інтересів суспільства тощо). Напам’ять уривок( за вибором учів) | ||
38 | Реалістичне висвітлення романтичних тем (кохання, відчуження особистості, життя і смерті, розладу мрії та дійсності тощо) і образів (Онєгін – Тетяна, Ленський – Ольга). | ||
39 | Дзеркальна композиція (лист Тетяни – відповідь Онєгіна – дуель – лист Онєгіна – відповідь Тетяни). | ||
40 | РМ №3 Виразне читання напам’ять віршів О. Пушкіна | ||
41 | Художнє новаторство О. С. Пушкіна (у жанрі, мові, авторській позиції, підході до зображення дійсності). Образ автора. | ||
42 | Контрольна робота №4 з теми «О. Грибоєдов. О. Пушкін» | ||
43 | М. Ю.Лермонтов. Життя та творчість. Мотиви світової скорботи у ліриці М. Ю. Лермонтова. Напам’ять вірш (за вибором учнів) | ||
44 | Тема поета та поезії у вірші «Смерть поета» | ||
45 | Особливості розвитку сюжету й композиції в романі «Герой нашого часу». Зв’язок твору з історичною та духовною атмосферою доби. | ||
46 | Складність образу Печоріна, його духовна трагедія. | ||
47 | Жіночі образи роману. | ||
48 | Новаторство М. Ю. Лермонтова в жанрі роману. | ||
49 | М. В. Гоголь. Життя та творчість. Гоголь і Україна. | ||
50 | «Шинель». Цикл петербурзьких повістей: основні теми та проблеми. Побутовий, психологічний і філософський плани повісті «Шинель». | ||
51 | Образ Башмачкіна та засоби його створення. Образ столиці (як чужого й ворожого для людини простору). Трактування фіналу, значення елементів фантастики в реалістичному творі. Тема «маленької людини». | ||
52 | РМ №4 (письмово) Тема «маленької людини» в російській літературі. | ||
53 | Контрольна робота №5 (твір) з теми «М. Лермонтов. М. Гоголь» | ||
54 | Література ХХ – поч. ХХІ століття (огляд). Основні теми та проблеми світової літератури, розмаїття напрямків, течій, творчих пошуків. | ||
55 | Г. Белль «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…»Засудження антигуманної суті війни, розкриття її руйнівних наслідків для цивілізації в цілому і душі окремої людини. | ||
56 | Г. Белль «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…» Головний герой як фізично і духовно понівечений нацистським режимом «маленька людина» без майбутнього, жертва антигуманноїідеології. Контраст шкільних ілюзій і військової дійсності. | ||
57 | Г. Белль «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…» Функції обірваної цитати у творі. Початок вірша давньогрецького поета Симонида Кеоского як назва оповідання. Г.Бёлль і В. Стус. Стаття В.Стуса «Очима гуманіста». | ||
58 | В.В.Биков «Альпийська балада» Особливості сюжету і композиції повісті. | ||
59 | В.В.Биков «Альпийська балада» Образи Івана Терешка і Джулії. Протиставлення сили дружби й кохання світу насильства. | ||
60 | В.В.Биков «Альпийська балада» Гуманістичний зміст повісті.
|
||
61 | В.В.Биков «Альпийська балада».
Символічність назви твору, риси жанру балади в ньому. |
||
62 | Річард Девід БАХ «Чайка на ім’я Джонатан Лівінгстон» Втілення в образі чайки Джонатан Лівінгстон думок про прагнення особистості до самовдосконалення, свободи, до збагачення своїми знаннями оточуючих. | ||
63 | Річард Девід БАХ «Чайка на ім’я Джонатан Лівінгстон» Взаємовідносини Джонатана і Зграї, Джонатана і його учнів. Проблеми пошуку сенсу життя, творчого польоту особистості. Сенс авторського присвяти. Притчевий характер, символіка твору. | ||
64 | ПЧ №2 Рей Дуглас Бредбері «451° за Фаренгейтом». Тривога за майбутнє суспільства в романі-антиутопії . | ||
65 | Узагальнення та систематизація вивченого мареріалу | ||
66 | Контрольна робота №6 з теми «Література ХХ – поч. ХХІ століття» | ||
67 | Повторення. Література для читання влітку. | ||
68 | Підсумковий урок. |